گوجه فرنگی ، پای ثابت سفره سلامت ایرانیان

بخش اصلی گیاه گوجه فرنگی را میوه آن تشکیل می‌دهد که به صورت خام یا پخته در انواع سس‌ها، سوپ،سالاد و انواع مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد‌.

 

دکتر ابراهیم جوان:
بخش اصلی گیاه گوجه فرنگی را میوه آن تشکیل می‌دهد که به صورت خام یا پخته در انواع سس‌ها، سوپ،سالاد و انواع مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد‌. اغلب مردم  گوجه‌فرنگی را در هنگامی که رنگ آن قرمزشده است مصرف می‌کنند و کمتر از میوه سبز آن استفاده می‌شود‌.
بیش از 90 درصد از این گیاه را آب تشکیل می‌دهد و مابقی آن شامل پروتئین، چربی، قندهای مختلف از جمله گلوکز و فروکتوز، ویتامین‌های آ، ث، کا، تیامین، ریبوفلاوین، پانتوتنیک اسید، اسید فولیک، ‌ویتامین ای، اسید آمینه‌های ضروری، املاح معدنی از جمله کلسیم، فسفر، آهن، سدیم، پتاسیم، منیزیوم، مس، منگنز، کبالت، روی و آرسنیک است و به تازگی نیز وجود ید در گوجه‌فرنگی گزارش شده است‌.
راز رنگ قرمز
لیکوپن از جمله رنگدانه‌های معروف گوجه فرنگی است که از خانواده کاروتنوئیدهاست و موجب قرمزشدن رنگ گوجه فرنگی می‌شود و دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است.به گفته دکتر آرش رشیدی ، عضو هیأت علمی انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور،گوجه فرنگی و هر محصولی که از آن به دست می‌آید نظیر انواع رب،سس و آب گوجه فرنگی ، به شرط رعایت نکات ایمنی در تولید آنها از ارزش تغذیه‌ای بسیار بالایی برخوردار است. پژوهش‌های انجام شده در دانشگاه هاروارد بر روی 40 هزار زن آمریکایی در طی هفت سال نشان داد زنانی که هفت بار در هفته غذاهای حاوی گوجه فرنگی مصرف کرده‌اند، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی در آنها 30 درصد کمتر از افرادی بود که یک‌بار در هر هفته گوجه فرنگی خورده‌اند. همچنین بررسی‌های جدید حاکی است افرادی که در هفته دو بار غذاهای تهیه شده با گوجه فرنگی و حتی سس گوجه فرنگی مصرف می‌کنند از خواص پیشگیرانه گوجه فرنگی بهره‌مند خواهند شد.
به گفته پژوهشگران  این گیاه سرشار از ویتامین سی و ای است که هر کدام از این ویتامین‌ها خاصیت آنتی اکسیدانی دارند. پژوهش‌های اخیر همچنین نشان داد که مصرف مداوم گوجه فرنگی  خطر سرطان پروستات را در مردان30 درصد کاهش می‌دهد و البته تحقیقات دیگر حاکی از کاهش خطر سرطان‌های معده و ریه در صورت مصرف گوجه فرنگی است.
به نظر می‌رسد که به دلیل ارزش غذایی بسیار بالای این محصول و همچنین عرضه آن به قیمت مناسب،این ماده غذایی توانسته است طی سال‌های اخیر از جایگاه ویژه‌ای در سبد غذایی خانواده‌های ایرانی برخوردار شود.

 

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *